Skalsa – Langfjordbotn – Sør-Tverrfjord

Med rygsæk til bl.a. Langfjordjøkelen og “Moders Liv”

Denne sommer har vi hyret en båd til at sejle os ind til Skalsa, der ligger halvvejs inde i Jøkelfjorden. Vores mål er Langfjordjøkelen og Sør-Tverrfjord.

Det er en fin aften. Vandet er blikstille og det er fortsat lunt i vejret. Vi passerer den samiske offersten Simalango, der står højt oppe på fjeldet, og et stort lakseslagteri. Der er store laksefarme her i fjorden.
Vi hopper i land ved Skalsa og vinker farvel til Willy, der skal videre ind til Øksfjordjøkelen med nogle tyske turister.

Vi går ikke ret langt, det er sent, klokken er over 22 om aftenen, så vi finder en plads og får slået teltet op. Varmer fire fiskepandekager med brød til som aftensmad.
Herefter en kop cacao og et stykke chokolade. Her er bare så fint. Solen er nu væk bag fjeldene, men det er stadigvæk næsten helt lyst.

Vi vågner næste morgen til lyden af rislende vand. Lidt vind på teltet og solskin. Dejligt. Får morgenmad og starter turen.
Det første lange stykke er der vældig fint at gå. Vi passerer flere søer, ved den sidste et stort stykke blokmark. Altid hårdt og dumt at gå i med fuld oppakning.
Ved den tredje sø finder vi et sted, hvor vi kan slå teltet op. Eftermiddagen går med at få lidt vand på kroppen i en kold elv, en kop kaffe og lidt almindelig afslapning med at læse og gå lidt rundt og fotografere. Fjeldet lige overfor os ligner en karikatur af en trold der ligger og sover, så det hedder nu ”Fjeldtrolden”.
Erik får snittet 2 vandrestokke. Her er mange fluer. Nogle små forslugne fyre, der bider så der bliver små blodplamager.

Næste morgenen er der fint vejr, stille og få skyer. Vi lader teltet stå, pakker de små rygsække og drager af ind mod Langfjordjøkelen. Det viser sig at være en lang og vanskelig tur. Der er temmelig mange steder med stenskred, hvor vi må henover. Op og ned i det uendelige! Så sveden bare tapløber af os.
Oppe ved ”Førstevannet” skal man over et temmelig stort område med store sten. Men vi kommer over det og selv om det er noget værre kludder at gå i, så går det faktisk fint. Og sikke et flot område! På trods af de mange stenområder er her meget frodigt. Jeg tror næsten vi ser alle de fjeldblomster der er i blomsterbogen. Vi ser også en havørn, der kredser lige over os. Ellers er der ikke meget liv. Et halvt gevir fra rensdyr ligger hist og her. Et tydeligt tegn på, at Kvænangssamernes rensdyr græsser i området.
Der er en bro over en af de store elve tæt på bræen. Der bliver arrangeret ture herop, så det er sikkert derfor. Men rigtig dejligt.

Vi kan gå næsten helt hen til bræen. Isen så hvid og flot ud på afstand, men vi kan nu se, at den nede ved kanten er sort og snavset. Dog stadigvæk meget imponerende. Bræen ligger som en tunge af is, der presser sig ud mellem fjeldsiderne, og forsvinder bagud ind over fjeldet.
Tæt ved bræen fortæller et stort område med sten og grus om masser af sne fra i vinter. Sne smeltet så sent, at næsten ingenting har kunnet nå at vokse op i løbet af sommeren.

Toppen af jøkelen ligger ca. 1000 m. over havet. Bræen dækker et areal på omkring 8 km2 og er endda en af de små bræer i Norge. Langfjordjøkelen er den nordligste isbræ i Skandinavien.
Mere end 2.600 km2 af Norges landareal er dækket af isbræer.
I 2006 skete der en stor nedsmeltning af de norske isbræer. En kombination af meget lidt sne om vinteren og en varm sommer og efterår førte til et stort underskud af sne og is på alle bræerne. Mange fik endda målt det største underskud nogensinde. Også vores jøkel er blevet meget mindre. Lokale i den lille bygd fortæller gerne om, hvordan den var for år tilbage.

Vi spiser frokost på en stor sten med udsigt hen mod bræen.
Så går det retur igen, og turen tilbage går som sædvanlig hurtigere.

Næsten helt tilbage ved teltet finder vi lidt multebær. Skønt. Der er dannet et helt delta der, der hvor vandet kommer ned fra bræslugten.
Vel hjemme ved teltet igen, får vi kaffe. Finder brænde og laver et fint bål. Plukker lidt blåbær og ellers bare slapper af. Det blæser op – og lige pludselig blæser det ret så kraftigt. Det er også blevet koldere. Det ender med regn og meget voldsomme vindstød. Vi må ud midt i det hele og binde bardunerne bedre fast.
Vi er nødt til at lave mad inde i absissen. Selv om der ikke er meget plads, går det nu udmærket, så vi får aftensmad på trods af uvejret. Vi kan faktisk ikke huske at have været udsat for så hård vind og regn.

Næste morgen er det stadigvæk rigtig dårligt vejr. Det stormer og regner i et væk. Ikke dejligt at tænke på, at vi må ned til Langfjordhamn i dette her vejr.  Vi bliver inde om formiddagen. Efter frokosten begynder vi så småt at pakke sammen. Inderteltet i en pose for sig. Det viser sig, at underlaget er vådt, og dermed også vores liggeunderlag. Vi har ikke fået lagt det plastik under som vi plejer i går, da vi satte teltet op. Det er let at glemme, når vejret er så fint. Et værre mas er det altid at pakke sammen inde i teltet! Men det lykkedes.
Vi må holde godt fast i teltet da vi pakker det sammen, så det ikke forsvinder i den hårde blæst.
Turen bliver ikke lang før vi møder den første forhindring. Vores lille elv er vokset temmelig meget i løbet af nattens voldsomme regnvejr, så vandet står nu helt op til planken, som vi ellers havde balanceret på. Altså må vi have vores vadesko på. Over elven. Støvler og sokker på igen og så er det alvor. Der er en meget stejl stigning, og efter et par timer kan vi endelig se ned til Langfjordhamn. Vejret er skiftevis regn og opholdsvejr. Herefter går det bare nedad til byen.

Vi er så heldige  at der er et venteværelse til båden i et lille fint træhus nede ved havnen. Vi er ret så våde, og det ver dejligt med tag over hovedet. Får en kop kaffe og lidt mad, og går så lidt rundt i byen. Her bor kun 16-20 mennesker, hvor der for blot 20 år siden havde været over hundrede og en skole med omkring 20-30 børn. Tiden går hurtigt, og snart er klokken 20.15, og vores båd til Sør-Tverrfjord kommer til syne.

I Sør-Tverrfjord har vi aftalt at mødes med en Thomasson, som vi skal købe fiskekort hos. Men der er ingen på havnen. Efter lidt søgen i byen ender vi hos en sømand med et meget særpræget hjem. Her får Erik købt et ugekort, og vi kommer afsted igen. Finder en sø og en plads til teltet. Er endelig blevet tørre og varme igen – det er holdt op med at blæse, så alt i alt en lykkelig afslutning på en hård dag.

Dagen efter bliver vejret finere og finere, og snart skinner solen fra en næsten skyfri himmel.
Vi går nu op gennem dalen. En fin tur. Vi kommer op til et hytteområde, og leder efter et godt sted at slå lejr. Ved den næste lille sø bliver vi fulgt til dørs af et par meget vrede terner, der tilsyneladende havde unger, og ikke ville forstyrres! En af dem fløj helt tæt hen til mig og sked en ordentlig klat! Hvis ikke Erik have skubbet mig væk, havde den ramt helt præcist… hmmm.. Vi er ikke ønskede her, det er meget tydeligt.

Vi finder en fin plads ved udmundingen af Lille Rundvatnet. Det er tilsyneladende et populært fiskested, for i løbet af de næste timer kommer der flere fiskere her. Det lykkes Erik at få en plads også ude i vandet med sin fluestang. Efter aftensmaden kommer en af hytteejerne igen over og fisker på strømstedet.
Næste morgen er han der allerede igen inden vi står op.
Vi pakker de små rygsække og går op til 4. vantet. Der er fire søer, hvor vi har lejr ved den 2. sø.

Her ved den 4. sø, er der dejligt fredeligt. Ingen hytter eller andre folk der lige kommer forbi. Vandet er spejlblank og fjeldene spejler sig i søen. Erik fisker og jeg bager et brød i trangiagryden. Hertil nyrørt blåbærsyltetøj, så det går lige an. Sidst på dagen går vi tilbage til teltet. Fotograferer nogle fine soldug, plukker lidt revling, fisker o.l.

Næste dag bliver det en dagstur ind over Middagsfjell til passet Moders Liv. Erik får lige fisket lidt om morgenen, der er fri bane, for nordmanden fra hytten er taget hjem til Bergsfjord igen, så vi har det hele for os selv.

Ved 10-tiden starter vi turen. Først skal vi lige over elven et par steder. Så går det hen over bakken og op til Store Rundvatnet. En flot tur. Herfra kan man se helt ned over alle søerne. Der er masser af blåbær her, og store fine Karl Johan svampe. Der er helt fladt og sletteagtig oppe ved søen. For enden kan man se passet Moders Liv, som man skal igennem for at komme over til Olderfjord. Vi går langs søen, der er spejlblank. Solen er kommet frem nu og der er rigtig flot vejr. Vi bestemmer os til at gå op gennem passet.

Det er noget af en klatretur ind imellem. Der er store områder med stenskred, men der er også fine strækninger med mos og græs. Vi er meget benovet over den flotte natur – her vrimler med fine fjeldblomster og små naturperler. Det er lidt fantastisk.
Et sted finder vi bjergkrystaller på stenene.
Vi går næste gennem Moders Liv, vender om og tager turen tilbage igen. Vi gør holdt på den mest fortryllende eng med blå klokkeblomster. Her spiser vi frokost. Der er ingen problemer med at finde vand, det pibler frem alle steder med dejlig frisk og klart vand.

Vi bruger nogle timer på den store slette ved søen inden vi fortsætter videre over mod 4. vatnet igen. Vejret er varmt og fint og forrygende flot! Ser et enkelt rensdyr løbe forbi. Ude i søen er der en sangsvane familie med tre halvvoksne børn, som holder til her. Undervejs tilbage plukker jeg et par af de fine Karl Johan svampe. Der er Lom i søen, tre stk. mest sansynligt hvidnæbbet lom. Erik fanger et par fine sjørøya, så nu har vi også til aftensmaden. Hygger os med et bål og en kop varm cacao om aftenen.

Den næste dag bliver brugt i området omkring teltet. Jeg bager pandebrød og vi spiser fisk, Erik fisker noget mere, og vi får endda vasket sokker! Om eftermiddagen begynder det at regne lidt og det bliver bare værre og værre, så snart rusker det helt vildt i teltet igen. Ud igen og på med bardunerne! I det fine vejr havde vi bare sat telte op med pløkkerne. Først på aftenen klinger uvejret heldigvis af igen.

Næste morgen hænger skyerne tungt ned over fjeldene, men det er tørvejr! Vi får ekstra tøj på, det er koldt igen. Pakker sammen og kommer afsted ind imellem regnbygerne.

Det tager en god timestid at gå ned til byen, og vi er heldige at tilbagelægge turen i tørvejr. Slår teltet op lidt uden for byen og går ned til havnen om aftenen for at tjekke afgangstider osv. for båden i morgen. Den sejler allerede kl. 6. Erik får afleveret sit fiskekort og ført fangsten på.

Om aftenen går vi en tur rundt på fjeldene omkring byen. Her er der en flok rensdyr, som vi støder på et par gange. En flot udsigt ud over fjorden.
Det viser sig at være et temmelig populært sted vi har slået teltet op, for i løbet af aftenen får vi selskab af indtil flere der skal fiske i elven. En mand tænder endda bål ikke langt fra vores telt, så vi er en smule nervøse for gnister.

Næste morgen står vi tidligt op og kommer med færgen til Øksfjord. En sejltur på 2 timer og 15 min. Fra Øksfjord går det med bus til Alta og herfra videre med en bybus ud til campingpladsen.

Dagen derpå er vi atter tilbage i Aalborg.