Dagbogsuddrag fra sommeren 2012

Vi får malet rækværket omkring terrassen, terrassedækket, gavlene og bjælker under huset. Så nu er der ikke meget malerarbejde tilbage. Der er nogle bjælker under huset, der skal have en grunder, men ellers blev vi færdige. Det har været et STORT arbejde!

Først i juli har vi besøg af Merete, Anders og Sebastian. Er superheldige med et flot vejr. Vi når en masse i de dage de er her. Bådtur ind til Øksfjordjøkelen, Hellesristningerne ved Alta Museum, midnatssoltur på Kvænangsfjeldet – en flot oplevelse, hvor der endda også både var elg og rensdyr, en dagstur på fjeldet, bålmad og masser af dejlige småture og bare hygge herhjemme.

midnatssol

Midnatssol over Kvænangen

Vejret slog lidt om da de var taget hjem. Det blev lidt køligere, og der var en smule regn nu og da. Dog ikke noget særligt, så vi fik lavet alt det vi gerne ville alligevel.
Var på tur op i skoven, og ned til fyret masser af gange de næste par måneder. Så havørnene flere gange. Erik fangede torsk og sej. Jeg lavede suppe af fiskehoveder og skrog. Tyttebærrene er i blomst og blåbærrene er lige om hjørnet. Der ser ud til at komme mange bær i skoven.

Vores første toptur går til Gargovarri, 473 moh. – der er sti derop inde fra Burfjord. Flot udsigt ud over Burfjord fra toppen. Næste toptur er mod Olderbaktind. Vi går kun op til Lasslett-tind, 819 moh, og et stykke længere. Der blev lidt tungt vejr, så vi valgte at gemme turen helt op til Olderbaktind til en anden gang. Der var en hel formidabel udsigt heroppefra. Vi kunne se ud over fjorden og ind over Øksfjordjøkelen. Fandt et læsted og spiste frokost. Der var så mange fine fjeldplanter på denne tur. Her så vi bl.a. Isranunkler.

Vi går i gang med at lave trapper. Den første trappe vi laver er fra skuret og et stykke ned. Den bliver lavet af store flade sten, som vi har liggende fra byggeriet. Et stort arbejde. Vi må hente jord fra grunden ved siden af.

Er en tur inde ved en sø der hedder Koppvatnet. Kører mod Alteidet, og finder en traktorvej ind. Det var en lidt besværlig vej; men vi fandt da søen.

Om aftenen snakker vi med Marit og Nils Kristian. Marit fortæller, at de er begyndt at plukke multebær. Så dagen efter finder vi ganske rigtig også modne bær. Her vil være bær et stykke tid endnu, der er rigtig mange røde og hårde bær endnu.

Sidst på dagen bliver heldet ved, Erik fanger 3 fisk nede ved fyret. Han fanger i øvrigt en del fisk i løbet af de tre måneder, og endda en kveite (hellefisk).
Vi møder Jon Erik og Line, som har sommerhus tæt herved. Er en tur inde hos dem og få kaffe. Rigtig søde mennesker. Dem vil vi gerne se igen.
I træerne rundt om huset er der i lang tid invasion af gråsisken. De er der i dynger i flere uger.

Først i august tager vi på en todages tur op på Reinfjellet 703 moh. Vi går op ved vandværket gennem skoven. Senere finder vi ud af, at man også kan gå derop fra hovedvejen mod Burfjord. Så følger man Mikkelsdalen. Den tur er knap så barsk.
Det blev en superflot tur. Teltet blev slået op ved en af de store søer. Der var klatter af sne flere steder. Erik fangede en del små ørreder, så vi fik dejlig aftensmad med ørred. Vejret var flot og solrigt og der var en fantastisk udsigt.

reinfjellet

Morgenmad på Reinfjeldet

Det er også her midt i august blåbærrene for alvor er blevet modne. Vi plukker mange – ud over en masse syltetøj, laver jeg også saft af 1,6 kg. Næste år skal jeg have en rigtig saftpose med herop.
I alt bliver der plukket ca. 4½ kg. multebær, 6 kg. blåbær og 5 kg. tyttebær.

Der bliver brugt megen tid og mange dage på at rydde på grunden. Erik fælder en masse småtræer og enebær. Vi får fritlagt nogle af klipperne, og Erik graver en masse sten op og laver et fladt stykke allernederst på grunden. Hønsebær og bregner bliver rykket op så blåbærplanterne kan få ”luft”. Også skråningen op mod vejen bliver revet og ensrettet lidt mere.
De sidste omkring 10 m3 træ bliver savet, hugget og stablet. Erik laver nye brændestakke i kanten af grunden mod øst. Vi har tit en hyggelig aften ved bålet med brød, pølser, fisk eller andet.

Fjordtur Loven Vassness, og Bankenes Moldvik sidst i august.
Tur til Dingalbugten (den med rullestenene).
Toptur til ”Laukengfjeldet” = Kobberberga/klubben 548 moh. hvorfra vi kan se hjem, og som altid bliver vi belønnet med en superflot udsigt.

På toppen af Klubben

På toppen af Klubben med udsigt ud mod Norskehavet

Går i gang med at lave en trappe videre ned over grunden, så man kan gå helt oppe fra skuret og helt ned til bunden. Erik har flyttet og rokeret om på et værre virvar af klipper og sten allernederst, så der nu er en helt naturlig trappe det sidste stykke. I midten bygger vi trin med stammer af aspetræ som kantstopper.
Erik laver også trappetrin henne ved bålpladsen og rydder hele området ovenfor bålpladsen.

Tur til Røykfossen og Navit canyon. Vi har på flere af vores ture set rensdyr, og også her ser vi en del rensdyr.
Tur til Bubbelen – en underjordisk elv, der bobler op fra klipperne og ender i et mægtigt vandfald.
Midt i september toptur til Daumannstind 682 moh. Der er ved at være de mest fantastiske efterårsfarver overalt. Her på fjeldet er det særlig fint. I det hele taget har landskabet fået helt nye farver overalt nu.
Tur fra Jøkefjord ind til elven Innervikselva. Herfra kan vi se ind til Øksfjordjøkelen. En dag efter en del regn, så turen er lidt våd og glat mange steder.
Tur Svanefjellet rundt. Også her fandt vi masser af tyttebær. De er rigtig flotte lige nu, så det var helt umuligt at lade være med at plukke flere, selv om vi har MANGE!!

Der ligger af og til nysne på toppene af fjeldene omkring os om morgenen.
Toptur til Mikkaltinden – 497 moh. , og tur nede fra Alteidet op ad traktorvejen til et vandfald med en fin udsigt til Mikkaltinden og ud over fjorden.
Sidste store toptur går til Stuora Riidevarri på 722 moh. Også herfra kan vi se hjem – det er rigtig sjovt! Der er is på vandet heroppe.

En af de allersidste dage finder vi stien op gennem Mikkeldalen og går næsten helt op til Reinfjellet. Farverne i naturen bliver flottere og flottere. Og udsigterne ud over fjorde og øer er hver gang vi kommer op i højderne helt forrygende.

Mandag den 1. oktober gør vi huset vinterklart og pakker sammen. Forlader huset halv ni og starter turen mod Danmark. Vi er hjemme igen onsdag den 3. oktober sent om aftenen. Det har været 3 helt fantastiske og uforglemmelige måneder.