Dagbogsuddrag fra sommeren 2013

Alt var fint da vi ankom til hytten den 17. juli om aftenen. Men sikke langt græsset var på pladsen foran huset! Og der var blomster og højt græs overalt på grunden. Allerede dagen efter er der styr på det. 🙂

Vi er velsignet med et flot sommervejr. Der er flere dage over 25 grader – helt op til 29 grader, og vi har stort set ingen insekter. Ret fantastisk. Det viser sig at det er en af de varmeste og længste somre der har været her nordpå i mere end 30 år. Der har stort set været sommer siden 17. maj, som er Norges nationaldag. Selv i september har vi varme dage over 20 grader.

Allerede den 18. juli erfarer vi, at multebærrene er modne og har været det et stykke tid! Det var tidligt. Vi plukker de første bær, og husker næste gang, at vi skal have gummistøvler på! Det var starten på de mange multebær, der dette år blev plukket. De næste mange ture har vi bær med hjem, også fra længere dagsture. Det var ikke kun multebærrene, der var tidligt på færde. Det varme vejr har fået alt til at modne og blomstre mindst 3 uger tidligere end sædvanligt. Der har været et boom af bær helt ud over det sædvanlige.

Vi ender med at plukke 20 pund multebær, 26 pund blåbær, 26 pund tyttebær, omkring 8 pund revling og 2 pund vilde hindbær. Så mon ikke vi kan klare os med syltetøj året igennem og så endda forære til familie og venner 🙂
Ud over massevis af syltetøj, er der blevet lavet hindbærsnitter, roulade med råsyltede multebær, blåbær- og hindbærmuffins og saft af både blåbær, tyttebær og revling. Der foruden har vi ”råspist” ved hver en lejlighed af de mange gode bær.

Sidste år tog vi rigtig mange billeder af blomster og bær her i området på vores ture. Det kom der en fin plakat ud af, lavet i Photoshop af Karen, som blev trykt på Eriks tidligere arbejde Materialecentret. Denne plakat 70×100 – har vi nu fået indrammet hos Kvænangen Produkter. Samtidig fik vi indrammet et stort kort over Nord Troms og Finmark. Begge billeder hænger i stuen, og det er bare SÅ fint!

Blomsterbillede og stort kort i stuen

Ligesom de foregående år, har vi hygget os ved bålet nogle aftener med mad.  Bl.a. makreller, pølser bålbrød og pandekager.

Vi har igen i år været på mange forskellig dagsturer på fjeldet, i skove, dale og langs fjorden. 17 ture i alt.
En af de første dage gik vi op gennem Mikkeldalen til de fjeldvande vi overnattede ved sidste år. Det var en varm dag, så da vi nåede op, smed vi alt tøjet og tog en dukkert i en lille pool under et iskoldt vandfald J. Læs mere under Mikkeldalen – tur retur.

Vi kom op på toppen af Olderbakktind. En meget imponerende og barsk fjeldtop. Den er 900 m.o.h., og herfra er der en fantastisk udsigt hele horisonten rundt.  Se beskrivelse af turen.
Flere af turene langs fjordene er blevet gentaget i år. Læs om turen Låvan – Vassness.

Turen Toppelbukt til Lillestrømmen nede i bunden af Kvænangsbotn er blevet gået hele to gange. Sidste tur med fiskestangen. Erik havde håbet på at fiske i straumen, så vi gik helt ud til spidsen. Desværre var der ret hård vind den dag, så det var næsten helt umuligt at kaste med et blink. Derfor blev det ikke til noget med at fiske. Til gengæld fik vi meget fin opvisning af først en havørn, dernæst en flok Stor Korsnæb, og til sidst en kongeørn.

Tyttebærrene herude var store, røde og flotte. Ingen havde tilsyneladende været her for at plukke, så vi spiste den ene håndfuld efter den anden. Plukkede en lille posefuld, der blev forvandlet til en omgang rårørte bær- med lidt vaniliesukker i – som vi spiste til den gryderet af rensdyrskarv der var på menuen om aftenen. Der var også friskplukkede knuste enebær i retten 🙂

Også turen ud til Innervikselven, som ligger i Jøkelfjorden med udsigt til Øksfjordsjøkelen blev gentaget.

Som noget nyt var vi et par gange inde i Burfjorddalen. Første gang gik vi bare op gennem skoven til et fiskevand der hedder Littleelvvatnet. Her havde vi taget et nyt trebens-stativ med, som Erik fik i fødselsdagsave af Krista og Anthon. Det passer lige over et lille bål med en kedel på, så man kan koge vand til the eller kaffe. Eller man kan lave mad på det hvis man vil. Vi kogte vand. Sad ved søen og nød frokosten.
Anden gang vi var i Burfjorddalen gik vi ad traktorvejen flere kilometer op på fjeldet. Vi var oppe ved en stor sø der hedder JonlarsVannet. En flot tur.

Traktorveje er der mange af, der fører ind på fjeldet rundt omkring. Og de er meget forskellige. En anden vi fulgte var i Bognelvdalen. Den går gennem en rensdyrindhegning, passerer det store vandfald der falder ned fra Bubbelen, og herfra op på fjeldet. Vi så nogle rensdyr på vej op. Denne traktorvej er den stejleste vej vi endnu har gået på. Hold da op. Utroligt at man overhovedet kan køre på den. Men med deres små 4-hjuls off-roadere (ATV), kan de bare komme rundt overalt. Vi har af og til mødt en langt inde på fjeldet, hvor vi selv har gået i flere timer, og så kommer de fræsende hen over det hele…. Hmm…
Læs mere om denne tur og Bubbelen på blogindlægget: Vandfald, revlingesaft og rårørte tyttebær.

I det hele taget har vi været inde på de fleste af de fjelde vi var på sidste år, men denne gang i nogle andre retninger og til nye søer. Der er jo helt uanede muligheder, og vi kunne gå i dagevis. Meget spændende.

Nogen gange bliver man så også overrasket over, hvor lang en tur det er man har begivet sig ud på. Vi var inde på Kjækan fjeldet en dag, ville have været på toppen af Ruossavarri – men da vi havde gået i omkring 3 timer havde vi stadigvæk mindst en times gang tilbage. Vi kunne se toppen, men var gået lidt for langt mod højre, og det hævner sig når det er de store afstande. Desværre havde vi bagkant på vores tur, med en aftale sidst på dagen, så vi vendte om og gik ned igen uden at have været på toppen. Det må vi råde bod på måske til næste år. Der står lidt om den tur på bloggen – under På fjeldet igen.

Her ved huset har det igen i år vrimlet med småfugle i massevis. Det har været gråsisken, gransanger, fyrremejse, vindrossel og sjagger. Nogle få musvitter, blåmejser og grønirsk. En enkelt jernspurv. Vi så og hørte 2 urfugle, og en dag kom der en høgeugle og satte sig i et træ bag ved huset. Der har været fjeldvåger også, meget tæt på, som om de kiggede efter mus på vores grund.

Nede ved fyret har vi foruden alle mågerne og ternerne (om det er havterner eller fjordterner kan vi ikke bedømme) set svartbag, alm. kjove, tejst, edderfugle, en enkelt havlit – uden hale – ikke helt udfarvet, og en flok stor skalleslugere.
På vores ture i fjeld og skov har der bl.a. været stenpikker, skovpibere(?), havørne, fjeldvåge og kongeørn. Samt en stor flok af stor korsnæb.
Der har været nise (en lille delfinart) i fjorden flere gange.

Arbejdet på grunden og huset har også fyldt en del.
Terrassen er blevet bejdset for anden gang, og der er blevet rykket hønsebær op igen for at give blåbær og tyttebær plads og luft.
Stykket neden for bålpladsen er blevet ryddet og vi har her fået den fineste plads ud af det. Nogle store sten er blevet blotlagt, enebær, krat og træer fældet, så man nu kan stå hernede på en sten og se ud over Kvænangsfjeldene. Vi kan endda se helt over til tyskerfæstningen ved Vassnes.

Der bliver fældet træer, savet og hugget og lavet ny brændestak. Der bliver ryddet op i de stammer og træer der ligger på scootervejen og oppe i skoven bag ved huset. Af en stor stamme laver Erik den fineste bænk. Saver en kæmpetyk stamme tværs igennem og placerer den på to tilhuggede stykke tømmer. Bænken står nu nederst i haven i et lille ”hul” nedenfor trapperne, hvor klipperne danner rygstød. Et fint sted at sidde med en kop the og en bog.

Erik har desuden fuldført et stort projekt, der gik ud på at lave en platform som var stor nok til, at der kunne stå en lavvu derpå. Eftersom vores grund er meget skrå og stenet, var det et MEGA-projekt. Han får gravet ud, flyttet sten (klipper – vil jeg næsten sige), og bygget en mur i kanten, så platformen kan blive 4 meter i diameter. Får fat i en mejsel og hugger klipper af inderst i feltet for at få en brugbar cirkel ud af det. Arbejder i dagevis. Derefter kører han jord på. Vi har købt et helt læs jord, og meget af det skal derned. Den øvelse kan kun foregå med trillebør, så der bliver nok kørt 100 læs ned under huset og videre ned ad en sti til plateauet. En heroisk indsats! Nu er der sået græs, og det er allerede fint grønt.

Vi har købt en lavvu. Efter mange overvejelser blev det fra et lokalt firma Fritex, der har syet lavvuer i 27 år. Mange samere køber deres lavvuer her. Den blev specialsyet, så den passer vores plateau. Ret flot! Vi har haft den sat op i indkørslen, græsset på plateauet er endnu for sart, og den skal heller ikke stå fast dernede før til næste år.

Men det bliver spændende. Vi skal have købt en ovn til den også. Meningen er, at den kan fungere som et anneks/ekstra overnatningsmulighed. Men først og fremmest et hyggeligt sted at opholde sig. Det kunne f.eks. være en sommeraften med en whisky, eller en kold vinterdag med varme i ovnen, bagte vafler og kaffe på kanden.

Erik har virkelig været multi-handyman. Vi har et brandværn bag ved brændeovnen her i stuen. Det har hele tiden været meningen at vi skulle have fliser på, men det viste sig, at de murere vi kontaktede enten ikke havde tid, eller var for dyre, så det hele endte med at vi kørte til Alta og købte fliser, og Erik har nu selv sat fliserne op. De skulle klæbes op uden fuger imellem, men de skulle skæres til og der skulle laves kanter, så det var et større konstruktionsarbejde for en amatør 🙂 Det er bare blevet så fint!

Fanget torsk, sej og makreller i år. Og et par enkelte fjeldørreder. Vi oplevede et sandt makrel eventyr en dag nede ved fyret. Vandet var helt levende af små fisk, der blev jagtet af makreller nedefra og af måger og terner oppefra. På under ½ time fangede Erik 12 makreller, og hvis ikke det var fordi vi syntes det var fisk nok, kunne han bare være blevet ved. Superdejlig fisk at spise. Se blogindlæg om makrellerne.

Den 12. september så vi nordlys for første gang. 🙂  Det var helt forrygende. Vi har bare været ude på terrassen SÅ mange aftener for at kigge efter nordlys. Både sidste år, den Påske vi var her og igen i år. Og så lige pludselig var det der bare. Det kom bølgende på himlen over Kvænangstinderne, dannede runde former og blev til søjler der var grønne, blå og lilla. Det var bare så flot. Når en strøm var ved at forsvinde bag skoven kom der en ny derudefra og byggede sig op. Vi stod der længe, og havde helt ondt i nakken af at kigge opad. Til sidst var farverne ved at forsvinde og det var næsten helt hvidt.
Siden har vi selvfølgelig håbet på en gentagelse, men desværre – den er ikke kommet endnu.

Det har været en superdejlig sommer, vi har haft. Vi har her virkelig et sted, hvor vi føler, at vi kan slappe af, bruge vores kræfter på alt det vi gerne vil, og alligevel have tid til at få læst gode bøger og lavet de ting vi har lyst til. Desuden har vi tid og mulighed for refleksion over dagligdagen, fremtiden og tilværelsen i det hele taget. Der bliver tænkt mange tanker her 🙂