Majture – midnatssol, fosser, fugle og meget mere

Vi er i Nordtroms, Kvænangen 2016.
Maj måned har indtil nu allerede budt på fine muligheder for lidt længere ture i fjeld og skov.

Første rigtige fjeldtur går op gennem skoven ved vandfaldet og videre op til Mefjell. Det er en flot dag med masser af sol og blå himmel. Der er virkelig mange sten og klippeblokke her på toppen over mod masten ved tovbanen, så vi sætter os og får frokost og går derefter retur. Sjovt at vi her fra toppen kan se hjem til vores hytte.

Dagen efter er det igen et flot vejr, og vi er en tur nede ved fyret. Der bliver fisket lidt og set på ænder og fugle. Man behøver ikke at lave så meget, her er godt bare at være.

En af Pinsedagene kører vi ned til Navitdalen, og går ind til Røykfossen. Vi har nok regnet med, at der er mere gang i fossen så tæt på vinter og snesmeltning; men den er helt som den plejer at være. Dog som altid et fantastisk og imponerende syn med den foss. Vi går lidt videre og finder et mindre vandfald, hvor vi spiser frokosten.

Den 16. maj har vi det første døgn med midnatssol her. Utroligt, at det er så lyst nu hele natten. I aftes gik vi ned til fjorden og fulgte solens stråler på Kvænangstinderne og de andre omkringliggende høje fjelde indtil midnat. Månen kom til syne ved 23-tiden.
En meget fin nat. På vej hjem er der hele 4 Sneharer på marken – de er ved at skifte pels fra hvid til grå/brun. Nede ved vandet har vi flere gange set Hjejler, og det gør vi også denne aften.

Vi har haft fornøjelsen af Urfuglen igen i år. En morgen underholder den os med sin kaglen i over en time ved 4-5 tiden om morgenen. Selv inde i soveværelset med vinduet lukket kan vi høre den oppe i skoven. Meget hyggeligt. Tidligt søndag morgen er vi superheldige og ser den stå på vores plads uden for huset. Billedet er ikke fantastisk, men man kan da se, at det er en urfugl :-). Ikke hver dag vi har besøg af ham.

Sidste år lavede Erik tre fuglekasser, som blev hængt op i træer her omkring huset. Der har været stor interesse for dem alle tre, og det ser ud som om de to af dem bliver beboet af Broget Fluesnapper. Også en Musvit har været interesseret.

Tirsdag var vi til fint optog, taler og sang i Burfjord i anledning af Norges Nationaldag den 17. maj. Se billeder og tekst fra dagen på bloggen.

Onsdag kører vi op til Baddereidet. Ser de første rensdyr langs vejen her. Vi har en fin fjeldtur op på Unna Riidevarras. Der ligger stadigvæk en del sne mange steder, så ruten må afpasses herefter. De højtliggende søer er endnu dækket af is. Vi ser de første blomstrende Purpur Stenbræk, der gror i klippesprækker og i tuer på bakken. Der er også nogle fjeldryper, der bliver forstyrret af os og flyver op. Solen titter frem, og der er som sædvanlig en fantastisk udsigt ud over Nøklan, Skorpa, fjorden og Kvænangstinderne herfra.

Flot udsigt får vi igen senere på ugen, hvor vi tager ind i Bognelvdalen og går op til Bubbelen.

Bubbelen er et naturfænomen,  en underjordisk elv, der strømmer/bobler op af klipperne og danner en lille sø, der strømmer ud over kanten og danner et mægtige brusende vandfald. Helt utroligt. Og vandet er selvfølgelig rent og kan drikkes. Der er sti op til Bubbelen, som er et stykke oppe ad fjeldet. Det tager under ½ time at gå derop.

Herfra fortsætter vi videre op langs den imponerende canyon med elven Goddevâgjohka i bunden, op mod Urdfjellet. Her er der en stor slette, hvorfra vi kan se ud over Langfjorddalen til den ene side og ind over Villreindalen til den anden.
Vi bliver fascinerede af de mange fine birketræer undervejs. Oppe på fjeldet er de endnu kun i knop, men længere nede skinner de nye lysegrønne blade smukt i sollyset.
På vej ned finder vi lige et nyt fint vandfald, som vi ikke har set før. En vandstær hopper rundt nede i bunden.

Der er bare uudtømmelige muligheder for nye oplevelser og eventyr alle steder omkring os. Mageløst!