Kategoriarkiv: Snaps

Mælkebøtter sat på vodka

maelkeboettesnapsTænk at de blomster man ikke gider at ha’ i sin græsplæne, og derfor bruger kræfter på at stikke op hvert år, kan give så dejlig en snaps.

De første mælkebøtter i græsplænen og i græsengen er blevet plukket. De gule kronblade er hældt over med vodka. De skal trække i 2 uger, og stå yderligere 2 uger efter filtrering. Jeg prøver en ny opskrift i år. Det er kryddersnapse.dk, som havde et nyt tips. Sidste år trak den kun få dage, og smagte fint, men nu prøver jeg noget nyt i år.

Julesnaps

fire snapsJulesnapsen har nu trukket på krydderurterne og er blevet filtreret. Mangler lige at klare lidt – jeg regner med, at det er honningen der stadig giver en lidt uklar snaps.
Den var lige ved at blive for skarp, men lidt mere honning og snaps har gjort den mere rund i smagen. Nu skal den stå og “sunde sig” i nogle uger.
Der findes jo virkelig mange forskellige opskrifter på julesnaps, så jeg har eksperimenteret lidt i år.
Min julesnaps består af: 1 stk. kanelbark, 1 dl. mandler, ca. 30 kaffebøner, 1 vaniliestang, 8 kardemommekapsler, 10 stk. hele nelliker, 8 stk. enebær, tørret skal af 2 små økologiske appelsiner og honning – nok efterhånden 3-4 spsk. 1 flaske vodka er hældt over.

I søndags var vi så heldige at finde de fineste slåen, så efter et par døgn i fryseren er der nu hældt vodka over dem. Så kan de hygge sig i spritten til engang efter jul, før der skal smages for første gang. Slåensnaps får en flot rød farve og smager fuldstændig vidunderligt 🙂

Nu er der så gang i en del forskellige udtræk. Spændende. Enebærrene fra Norge er lige blevet filtreret, mens revlingebærrene gerne må trække i mange måneder.
Det samme gælder blåbærrene. De blev hældt over med Brøndum klar mens vi var i Norge, og står nu bare inderst i skabet. Det er en ny snaps for mig, så jeg er spændt på resultatet. Efter sigende kan det betale sig at være tålmodig, så det vil jeg være 🙂

Naturens bær. Bålpladsen og aftenstemning

Så har vi igen plukket en spandfuld blåbær. I går blev det til knap 9 pund. Det er mageløst så mange blåbær der er her – men vi må vist til at stoppe. Jeg tror vi efterhånden har plukket 26 pund. Der ligger mange i fryseren, og der er lavet syltetøj og saft. Bagt skønne blåbærmuffins, og til morgenmad kommer der friske bær eller syltetøj på Kulturmælken (=A38 heroppe) og müslien. En smootie står også på programmet. Der er masser af muligheder, hvis man har lyst.
I dag har jeg lavet omkring 3 liter saft på gammeldags maner. Jeg har taget min saftpose + stativ med herop. Trods alderen, fungerer det stadigvæk fint.

En flaske er blevet fyldt op med blåbær og snaps. Det skal nok blive til et velsmagende udtræk engang om et årstid. Trækketiden varierer fra 2 måneder til 1 år, så nu må det komme an på en prøve, hvor længe min skal stå.

Der er også vilde hindbær i år. På grund af det varme sommervejr er der masser af fine bær, så det blev til lidt syltetøj, muffins og en skøn bunke hindbærsnitter, lavet efter Mette Blomsterbergs opskrift i stedet for min den gamle. Forskellen er, at hun bruger vaniliesukker, (nå nej – den der skønne, dyre Polynesiske vaniliestang, som desværre i min version nødvendigvis blev erstattet af helt almindelig vanilliesukker!) og at de først bliver lagt sammen med hindbærmarmelade efter at de er bagt. Resultatet blev godt.

Vi havde tændt bål den anden aften og spiste aftensmaden nede ved bålpladsen. Det blev til stegte makreller og kartofler og gulerødder i folie.

Sent på aftenen, hvor solen står lavt farves himmelen orange og senere rød ind over Burfjorden.

Brug gerne kontaktformularen, hvis du får lyst til opskrifter.

 

 

Masser af farver i naturen

torskemundLige nu er der fuld knald på blomsterne på marker, i grøfter og alle mulige steder hvor vi færdes. Vi har været et lille smut ude ved “den lille skov” som vi kalder den. Det er egentlig en lille granplantage, som i sig selv ikke er noget særligt, men turen frem og tilbage er rigtig fin. Vi går ad en markvej, og her er der blomster i alle farver. Et sted er der helt blåt af musevikker, et andet sted er det torskemund, der lyser op med sine flotte gule blomsterstande.

Vi går ned til vandet – Kattegat  – hvor der er lavvandet her sidst på dagen. Der går rigtig mange gravænder rundt ude i det lave vand og fouragerer.

Hyldeblomsterne er rigtig flotte lige nu, og markerne er gule af høgeurt. Fløjsgræsset er sprunget i frø, det er helt lilla og bølger flot i vinden. graesrandoeje-1Ja, og så er sommerfuglene også i fuld gang. Vi så denne græsrandøje masser af steder undervejs.

På vores tur er der også mange svaler, der er i det hele taget mange svaler her i dette område. Både landsvaler og bysvaler. De havde meget travlt her i eftermiddag, og flyver som små tornadoer frem og tilbage over stien. Engang imellem er det næsten som om de styrer lige ind i os for så i sidste øjeblik at bøje af og flyve forbi. Fantastisk.

Rølliken er lige sprunget ud, så jeg plukker en portion, som bliver sat på snaps da vi kommer hjem. Røllike skal trække fra 3-6 dage, og giver en rigtig god snaps.

Det er vores sidste dag her i Egense for denne omgang. I morgen bliver traileren pakket og vi flytter teltpælene til Egebjerg for alvor. I morgen kommer de første lejere også i sommerhuset. Vi håber de vil nyde at være her lige så meget som vi gør. Vi har i alt fald forsøgt at gøre det så godt for dem som muligt.

Hyldeblomster til lidt af hvert

hyldeblomst-snapsHyldeblomsterne er nu endelig sprunget ud også her hos os. Tror de er lidt bagefter her i kystområdet. Jeg har haft et glas med blomster og vodka til at trække i 3 døgn, så nu er den gode og milde sommersnaps af hyldeblomster klar til en sildemad. Det er første gang jeg prøver med Vodka i stedet for Brøndum.
Snapseflasken her på billedet har jeg fået af min mor. Det er en Holmegårds karaffel, som min far fik til sin 30 års fødselsdag i 1951. Et lille vers er skrevet med rødt emalje på flasken. Teksten lyder sådan: Drik min ven drik med måde! Drik, men lad forstanden råde. Så det gør vi så 🙂 Der hører to små fine glas med til karaflen.

En masse blomsterklaser er også blevet forvandlet til den dejligste saft. Man bliver lidt afhængig af at skulle have den meget friske saft hvert år. Og da der jo rent faktisk myldrer med hyld, er det ikke svært at få plukket til en portion. Jeg fylder min 5 liters gryde (den største jeg har her i sommerhuset) med klaser, sukker, 3 citroner i skiver og så meget kogende vand som der kan være i gryden. Tilsætter vinsyre, og efter omkring 3 døgn kan man si det hele og har den skønneste drik. Det kan bare anbefales.

Græsengen lige nu

Vi har et stort område midt på grunden i Egense, som har fået lov til at stå som en græseng nu på 10. år. Vi har forsøgt at få forskellige blomster til at gro her – med mere eller mindre held.

eriks-græseng

Jordbundsforhold med højt grundvand giver både muligheder og begrænsninger.
Et år var det helt violet af fløjlsgræs, et andet år havde jeg forsøgt at holde små cirkler fri til honningurt, hør, kløver o.l. Desværre virkede selvsåning ikke med hør, honningurten kom derimod et par år i træk og kan stadigvæk pludselig dukke op. Men senegræsset er en hård konkurrent, så de små cirkler har jeg efter et par år opgivet igen.
Vi fik for en del år siden en Pomerans Høgeurt af familie fra deres sommerhus på Enø (i Næstved bugt). De fine orange blomster har fulgt os siden og kommer i år flere steder i græsengen og i græsplænen. Og hver gang tænker vi på Inger og Henry. Erik kører pænt uden om to små pletter med plæneklipperen, mens de blomster. 🙂
Lige nu er der et blåt tæppe af Ærenpris. Sjovt som det skifter fra år til år. Sidste år dukkede der også et par cikorie op. Og det ser ud som om der er lidt gederams på vej i år for første gang.

Ærenpris

Ærenpris

Græsengen bliver slået to gange om året. I forsommeren slår Erik mest græs og så vidt muligt uden om grupper af blomster med leen, og om efteråret bliver det hele slået helt ned.

Arter pr. 1.6. 2013: Hvid Anemone, Vorterod, Lancet Vejbred, Stor Fladstjerne, Almindelig Kællingetand, Tveskægget Ærenpris, Korsknap, Fladbælg, Bidende Ranunkel (Smørblomst), Kørvel, Rejnfan, Alm. Syre, Musevikke, Røllike, Gåse-Potentil, Pomerans Høgeurt, Kløver, Mælkebøtter og forskellige græsser.
Noget er færdigblomstret andet er på vej op.

De første blomster var Anemoner, Vorterod og Korsknap. Derefter selvfølgelig Mælkebøtter! (Lavede i øvrigt en anbefalelsesværdig mælkebøttesnaps af de gule kronblade). Også Skvalderkål har fundet vej op – og dem bruger jeg løs af i mad. Når man ingen persille har, er det helt fint som erstatning.
En anden sjov ting med mælkebøtterne i år har været, at nu hvor de er gået i frø, har Tornirisk – med det fine røde bryst – kastet sin kærlighed på dem og sidder gerne lang tid på græsset og hapser frøene af. Det var også mælkebøttefrøene den lille flok gule vipstjerter, vi pludselig havde på besøg, lod sig friste af. Så selv om vi er trætte af de evindelige mælkebøtter, så giver de også en masse glæde.

Lancet Vejbred

 

Snaps på birkeblade

Birketræerne kan bruges til andet end birkesaft 🙂

birkesnapsI sidste uge var de små spæde birkeblade endelig klar til at blive plukket og hældt over med klar Brøndum. Næsten 14 dage senere end sidste år. Bladene skal trække i snapsen i ca. 6 dage, hvorefter den skal filtreres og fortyndes. Sidste år skulle min essens fortyndes med 1 dl. essens og knap 2 dl. snaps. Nu må vi se hvad denne her nye blanding ender med.
Det bliver til en flot gylden og velsmagende snaps, der kan drikkes med det samme, men som bliver rundere i smagen ved lagring.

Sidste nye, som jeg har prøvet er at lave, er en snaps på mælkebøtteblomster. Den skal vi smage i dag til Pinsefrokosten.